Categorieën
085-2734999

Klantenservice

Ladingzekering, wat moet je weten?

Ladingzekering, wat moet je weten?

Om up-to-date te blijven, volgen wij regelmatig trainingen. Afgelopen vrijdag stond er een cursus Ladingzekering op het programma. Na afloop van deze super interessante training ontvingen zo’n 20 medewerkers een officieel certificaat!

De training werd gegeven door Claimless B.V. Dit bedrijf is gespecialiseerd in schadepreventie. Het is een toonaangevend en onderscheidend trainingsinstituut in de logistieke sector.

In de NEN-EN 12195 norm kan iedereen terug vinden wat de technische eisen zijn voor het zekeren van lading. In de praktijk gaat het soms anders. Dit kan te maken hebben met:

  • het management van de onderneming
  • de professionaliteit van de chauffeur
  • de technische kwaliteit van het voertuig
  • de vervoersomstandigheden

Manieren van ladingzekering

Volgens de regels mag je niets los vervoeren. Stem je ladingzekering af op het voertuig. Bedrijfswageninrichting is anders dan het vastzetten in een trailer. In Nederland is de vervoerder aansprakelijk voor mogelijke schade. De lading moet gezekerd zijn. Dit kan op verschillende manieren:

  1. vorm sluitend zekeren (de lading wordt helemaal opgesloten)
  2. direct zekeren (fixeren)
  3. kracht zekeren (neerbinden)

Bij het direct zekeren, zet je de lading vast met sjormiddelen. Je dient dit altijd te doen met minimaal vier sjorbanden, twee in elke richting. De sjorhoek bepaalt de kracht. Let hierbij op de LC waarde van de band. Dit is de trekkracht. Wanneer je in een rechte lijn zekert, is LC1 de kracht. LC2 is de kracht bij omsnoering.

De meest voorkomende manier van lading zekeren is het neerbinden. Kijk hiervoor naar de STF waarde. Bovendien zijn de hoek van het zekeren, de wrijvingscoëfficiënt en de SHF van belang voor het aantal benodigde spanbanden. Daarentegen, wanneer je in een hoek van 10 graden zekert, is de kracht van de spanband nog maar 17% van de totale voorspankracht. Bij een hoek van 90 graden blijft de kracht van de spanband op 100%.

Etiket spanband

Op het etiket van een spanband kun je zien wat de trekkracht is. Een spanband heeft een factor 2. Dit betekent dat een spanband met 1.000 kg trekkracht breekt bij 2.000 kg. Verder worden de SHF en de STF vernoemd. SHF staat voor Standard Hand Force. Ter illustratie is dit 50 daN (= 50 kg).
De STF, ofwel de Standard Tension Force, is zeer belangrijk, want dit bepaalt de kracht in je band. Dit zegt alles over de kwaliteit van de spanband. Bij neer binden is de STF de belangrijkste waarde. Hoe hoger de STF is, hoe minder spanbanden je nodig hebt.

Spanband blauwe label

Naast spanbanden hebben we uitleg gekregen over hijsmiddelen. Een hijsband heeft geen rekpercentage. Bovendien, als een band beschadigd is, voldoet hij niet meer en kun je hem beter niet meer gebruiken.
Er bestaan hijsbanden voor enkelvoudig gebruik en hijsbanden voor meervoudig gebruik. Ze kunnen uitgevoerd zijn met of zonder lus. Enkelvoudig gebruik is niet daadwerkelijk enkelvoudig. Een enkelvoudige hijsband mag gebruikt worden voor één traject. Hieronder valt het laden en lossen (= 2x) binnen het traject. Hierna moet de band vernietigd worden. Doorknippen is een goede manier. Hijsbanden voor meervoudig gebruik moeten jaarlijks gekeurd worden. 

Ladingzekering berekenen

We hebben geleerd hoe je kunt uitrekenen hoeveel gewicht je moet vast zetten. Bijvoorbeeld als het gewicht 10.000 kg is, de onderkant van staal en de lading op een houten ondergrond staat. Volgens de regels moet je minimaal 80% van je lading zekeren. Dus 20% hoeft niet en 8.000 kg dient gezekerd te worden. De weerstand van de ondergrond is 30 µ. 30 µ geeft een weerstand van 30%. Bijgevolg moet 50% gezekerd worden, ofwel 5.000 kg. Dit kan bijvoorbeeld met 15 spanbanden met STF 350 daN. Of kies voor de spanband 50 mm 5 ton 9M Blauw met ERGO ratel. Deze heeft een STF van 500 daN. Hier zou je er maar 10 van nodig hebben.

Maar je zou ook gebruik kunnen maken van antislipmatten. Kies je voor antislip met een wrijvingscoëfficiënt van 0,6 µ (= 60%)? Dan hoef je nog maar 20% te zekeren (want 100 – 20 – 60 = 20). In dat geval heb je veel minder spanbanden nodig. De dikte van de antislipmatten is bepalend voor de totale belasting die de mat kan verdragen per m2. Je kunt kiezen uit een dikte van 3 en 8 mm.

Wist je dat je aan de kleurdeeltjes van de antislipmat kunt zien van welke fabrikant de mat afkomstig is?

Mark


Vragen over ladingzekering?

Mark en onze andere productspecialisten helpen je graag.

Stel je vraag

 of bel direct: 085-2734999

Andere klanten kochten ook

perfectteken

Dé totaalleverancier voor de logistiek!

  • Altijd een goede kwaliteit voor een scherpe prijs
  • Vaste klanten bestellen op rekening
  • Advies door specialisten

Toegang tot Black Friday early access

Als je je nu inschrijft op onze nieuwsbrief, krijg je toegang tot onze early access tot de Black Friday deals. Dat betekent dat jij als eerste korting kunt pakken rondom Black Friday. Mis dit niet!

10% korting op je volgende bestelling?

Als je je inschrijft voor onze nieuwsbrief, ontvang je een unieke kortingscode voor 10% korting op je volgende bestelling, m.u.v. de categorie "pallets" en kortingsartikelen. Je ontvangt deze kortingscode via mail binnen 3 dagen na inschrijving.